بلاگ

خرده­ فروشی و مکانیزم عملکردی آن

مکانیزم عملکردی خرده فروشی

خرده­ فروشی و مکانیزم عملکردی آن

 تعریفی صریح از خرده­ فروشی و سیستم های موجود  

خرده­ فروشی و مکانیزم عملکردی آن شامل همه فعالیت­های مربوط به فروش محصولات به مشتری نهایی برای مصرف شخصی یا خانگی است.خرده فروشان اخرین حلقه در کانال توزیع هستند.

سه نوع مالکیت وجود دارد که می­توان خرده ­فروشان را طبقه بندی کرد: زنجیرهای مشارکتی که شامل چندین(معمولاً 10 یا بیشتر)فروشگاه­هایی است که ملکیست و بوسیله یک شرکت مدیریت می­شوند. این­ها به طور خاص با توجه به خطوط محصول، سیاست­های عملیاتی و تجاری، استاندارد سازی شده اند.

سیستم بازاریابی عمودی:

 مجموعه­ای از وسایل ارتقاء توان بازار بخش­های خرده­ فروشی شخصی را فراهم میکنند. سیستم­های بازاریابی عمودی (VMSs) فروشگاه­ها را در زنجیره­های داوطلبانه یا شرکتهای تعاونی یه هم متصل می­کنند. این مرتب ­سازی­های قراردادی به گروه این اجازه را می­دهد تا با کارایی بیشتری رقابت کند و برای اعضا امتیازهایی از طریق اتصال فروشگاه­ها به هم فراهم کند. VMS به اعضا در تجارت کردن، کارآموزی پرسنل، مدیریت موجودی، حسابداری و ترفیعات کمک و همکاری می­کنند.

******

خرده­ فروشی و مکانیزم عملکردی آن

*********

مکانیزم خرده فروشی

فروشگاه­های مستقل:

 واحدهای خرده­ فروشی تنهایی هستند که به یک صنعت یا تعاونی مربوط نیستند. آنها تمایل دارند که قیمت­هایی بالاتر از فروشگاه­های به هم متصل، دارای قدرت بازار کمتر و بیشتر بر خدمات رسانی به مشتری رقابت کنند.

سیستم­های امتیازی : 

 نوع خاصی از سیستم بازاریابی عمودی است. تحت این نوع بازاریابی عمودی، شرکت مادر ( امتیاز دهنده ) امتیازاتی را با حق دوره­ای از علامت تجاری فراهم میکنند. همچنین امتیاز دهنده ممکن است امتیازاتی به همراه همکاری در انتخاب مکان، آموزش پرسنل، مدیریت موجودی و استراتژی­های ترفیع فراهم کند. این سیستم به امتیاز گیرنده اجازه میدهد که از مزیت معروفیت محصول و نام تجاری استفاده کند. شرکا نیز از مالکیت مستقیم چیدمانهای ذخیره سازی و روشهای عملیاتی تثبیت شده سود ببرند.

فروشگاه­های خرده فروشی ممکن است یک یا چندین استراتژی ترکیبی ذخیره­سازی اتخاذ کند. این استراتژی­ها بر مبنای طبقه­ بندی محصولات، استراتژی قیمت­ گذاری و سطح خدمت رسانی به مشتری باشند. جدول ارائه شده هر نوع ذخیره­ سازی بر اساس عرض و عمق ردیف محصولات، استراتژی قیمت­ گذاری و سطح ارائه خدمت مربوط به انواع شیوه­ های ذخیره­ سازی فروش محصولات مشابه را طبقه­ بندی میکند.

ادامه دارد….


منبع :سمینار در مسائل بازاریابی       مترجم : محمد صادق قدک­ فروشان

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *